Een nieuw verkeersplein binnen een maand

Een nieuw verkeersplein binnen een maand

Op de InfraTech is gesproken over hoe vernieuwing en innovatie in de bouw gecreëerd kan worden: door samenwerking en partnerschap in de keten.

Donderdag ging Thomas van Belzen, net als eerdere dagen, de beursvloer op en vroeg aan bezoekers van de InfraTech: wat nou als snelheid het belangrijkste criterium is in de aanbesteding? 

Geplaatst: 25 januari 2017

Deel deze pagina

Blog door Marthe de Haan, Business Developer bij De Bouwcampus

Reacties van bezoekers waren ‘voor je het weet gaat het ten koste van kwaliteit’ en ‘kwaliteit gaat altijd voor snelheid’. Maar er waren ook mensen die het een goed idee vonden, alleen ‘moet je wel een incentive creëren door te belonen’. Bij de stand van CROW richtlijnen kwam de opmerking dat aanbesteden op snelheid regelmatig gebeurt, maar dit wel betekent dat je meer tijd moet nemen om de partners te vinden en te leren kennen.

Project Zuiderkruis

Een project waar is aanbesteed op snelheid is het project Zuiderkruis. Het Rotterdamse verkeersplein Kruispunt Zuiderkruis moest in een maand af zijn. Om dit project toe te lichten zijn Shamil Ali (projectmanager gemeente Rotterdam), Gerard Kraal (projectleider gemeente Rotterdam en Albert Martinus (directeur Lindeloof) aanwezig. Shamil Ali: ‘In januari 2015 kregen we opdracht dat het verkeersplein in een maand tijd af moest zijn. Maar er was alleen nog maar een plan.’

Door dit zeer korte tijdsbestek is besloten om het MKB-convenant te benaderen. Het MKB-convenant is opgezet om vanuit marktpartijen energie te steken in samenwerking, met als voorwaarde dat dit aan de hand van projecten werd gedaan. ‘Doordat men samenwerkt met opdrachtgevers aan optimalisatie van de uitvraag, voorkomen we juridische procedures en zijn er geen verrassingen als meerwerk, wat uiteindelijk leidt tot kostenvermindering voor de burger.’

De marktpartijen is gevraagd hoe ze het kruispunt in één maand te realiseren. Dit resulteerde in een diversiteit aan ideeën.

Door partners, zoals de aannemers, eerder in te schakelen,  krijgt de partner ruimte om kwaliteit te leveren. In een normaal RAW-bestek zou de aannemer pas op het laatste moment betrokken raken in project en wordt de expertise niet voldoende in het project benut.

Vanuit het MKB-convenant wordt gestuurd op samenwerking: ga bij elkaar zitten, luister naar elkaar en ga kijken wat de competenties van de ander zijn. Neem de tijd en maak gebruik van de ervaringen. Dit is een les die meegenomen wordt in volgende projecten.

Vertrouwen, openheid en draagvlak. Die factoren verklaren het success in Rotterdam, aldus projectleider Ali.